איך מתאוששים ממשבר דיגיטלי משמעותי בעסק?

מערכות המחשוב מהוות נדבך קריטי, בפעילותם של רוב העסקים. אצל חלקם, מדובר ממש בלב הפעילות העסקית. מסיבה זו, כל פגיעה ברציפות הפעילות העסקית עקב תקלה במחשוב, מהווה אירוע משמעותי מאוד. כיצד ניתן להתאושש ממשבר מבוסס מחשוב?

תכנית לשעת חירום

חיוני כמובן לצמצם התרחשות מקרים כאלה, אך מאחר שהם אכן מתרחשים מדי פעם, עסקים שיודעים מה שהם עושים, משקיעים מראש בהיערכות להתאוששות. Disaster Recovery Plan (DRP) היא תכנית שמטפלת בכך, הן ברמת הנהלים שיופעלו בשעת החירום והן ברמה הטכנית (מה לעשות עם מערכות המחשוב, בכדי לתקן את מצבן).

תכנית כזו, איננה דבר שנעשה במהירות או מאוד בקלות. חייבים להכין אותה באופן מחושב מאוד, מאחר שמטרתה צמצום נזקים וכל כשל בתכנית, יסייע לנזקים להוסיף ולהצטבר. עסקים רבים לא עושים תכנית מסוג זה או עושים ולא מעדכנים אותה עם הזמן (בהתאם לשינויים במערכות המחשוב ובעסק). עסקים כאלה, מגיעים למצבי חירום לא מוכנים ובאופן צפוי, תגובותיהם במצבים אלה לא יכולות להיות יעילות במיוחד. לאור כל זאת, ברור למה DRP (תכנית התאוששות מאסון) כל כך חשובה לעסק שלך.

סוגי המשברים

משברים במערכות המחשוב, יכולים לנבוע ממגוון רחב של סיבות. אלה כמה דוגמאות להמחשה: תחילת החורף בעיר ישראלית ממוצעת. גשמים כבדים מפתיעים (כמו כל שנה) את תשתיות הניקוז בעיר. "אל דאגה בוס, המשרד הוצף במים רק עד גובה 10 ס"מ! הכל תחת שליטה!" ומה עם המחשבים שמונחים על הרצפה?.. סכנות מהתקפות טרור, נזקי מלחמה, רעידות אדמה, האקינג שמתבטא בהשחתת מידע, עובד ממורמר שמוחק מידע רגיש, נוזקות (malware) כולל סוחטות (ransomware) שהופכות את מערכות המחשוב ל"מזוהמות" – כל אלה מחייבים פתרון התאוששות מהיר.

איך מתאוששים ממשבר משמעותי בעסק

מה עושים בפועל?

האלמנט העיקרי והמשמעותי ביותר במערכות המחשוב, שעשוי לדרוש "התאוששות" בשעת חירום, הוא המידע העסקי. זה הוא הרכיב הייחודי ביותר במערכות המחשוב של העסק הממוצע. מדובר למשל על פרטי הלקוחות, פרטי העסקאות מולם, המלאי, מידע רגיש וסודי מסוגים שונים – למידע כזה יש ערך עצום עבור כל עסק. מעשית, אם במצב החירום נפגעה חומרת מחשבים, יהיה לעתים צורך להתחיל בכך שמתקנים או מחליפים אותה. בינתיים, עשויים להשתמש בסביבת מחשוב מרוחקת, שנשכרה והוכנה מבעוד מועד לשעת חירום. שירותי עזר מתקדמים לכך, יכולים לזהות מצבי משבר ולהעביר את הפעילות העסקית לסביבה חלופית כזו, באופן אוטומטי. ומה עם המידע? המידע אמור להיות מגובה באופן שוטף, כך שבשעת חירום ניתן יהיה לשחזר אותו בקלות ובמהירות (ככל הניתן).

בנוסף, ניתן להיעזר בשרותי ייעוץ שונים שיוכלו לעזור לכם להיערך למצבי חירום ומשברים שונים בעסק, החל מייעוץ בענן כשיהיה צורך בתכנון פעולות אסטרטגיות עתידיות וכלה בייעוץ כלכלי למצבים בהם העסק נקלע למשבר כלכלי מסיבות שונות.

לסיכום

"לי זה לא יקרה", הוא דבר שקל לומר על מרבית הסיבות למשברים מבוססי מחשוב. חשוב לזכור, שמשברים כאלה לא מתחילים מהמחשוב, אלא מנסיבות אחרות ושנסיבות כאלה, כולל היותר יוצאות דופן, לבסוף מתרחשות. דוגמא לכך ראינו למשל בסוף 2019, עם פיצוץ צינור מרכזי בבית החולים רמב"ם. מדובר בתקלה אחת, לא קשורה בכלל למחשוב, שגרמה להצפות בחדרים רבים, כולל חדרי ניתוח! לא שמעתם על מקרים רבים כאלה? זה לא מפתיע, מאחר שעסקים לא ששים לחשוף בפני הציבור מידע על "פאדיחות". למרות זאת, הן בהחלט מתרחשות וכדאי מאוד להיות מוכן. מה גם שהפתרונות לכך זמינים, בשלים ומשתלמים.

נגישות